Going West 2016 week 2 - Reisverslag uit Long Valley Junction, Verenigde Staten van duerinkjes - WaarBenJij.nu Going West 2016 week 2 - Reisverslag uit Long Valley Junction, Verenigde Staten van duerinkjes - WaarBenJij.nu

Going West 2016 week 2

Door: Wies

28 Maart 2016 | Verenigde Staten, Long Valley Junction

Going West 2016 week 2 met Jan, Steven en Wies.

Maandag 21 maart 2016.
Vertrek over de I 25 South richting zuiden. Er staan 1885,5 mijlen op de teller. Via de Hwy 45 en 125 komen we bij het Sevilleta National Wildlife Refuge bij La Joya. Een van de zeven centra die in New Mexico opgezet zijn. Daarna rijden we naar Socorro naar het Bosque Delapache National Wildlife Refuge. In dit grote gebied is de trompetkraanvogel in de V.S. van zijn ondergang gered. De Rio Grande stroomt er doorheen. Diverse wandeltrails zijn er uit gezet en ook 2 autoroutes. We nemen de Noordelijke route. Meerdere uitkijkpunten. Alles goed verzorgd. Een waarschuwingsbord voor de aanwezigheid van mountainlions geeft ook enkele tips: "Make your self appear larger and if lion attacks, fight back hard!".
Via Hwy 127 de I 25 op. Tanken in T or C ( Truth or Consequences). Een dorpje dat in 1950 zijn / haar echte naam Hot Springs veranderde in de naam van het populaire radiospelletje en daar een jaarlijks terugkerend feest aan over heeft gehouden.
Vanaf daar binnendoor naar Silver City over de Hwy 152. Prachtige uitzichten en vele mooie bochten op deze weg over de Mimbre Mountains met zijn Emory Pass op 8228 feet, een onderdeel van Gill National Forest State.
Aangekomen in Rose Valley RV Ranch is het office al een uur gesloten. Maar de beheerder maakt open en wijst ons een plaats en geeft een plattegrond. Ook de codes van de bathrooms and laundry en van de Wifi krijgen we. Betalen kunnen we morgen doen, hij heeft zijn computer al uitgezet. Grote mooie plekken en grote privé afsluitbare bathrooms.
We besluiten de dag In Silver City onder het genot van goudkleurige drank, Budweiser en Southern Comfort :)

Dinsdag 22 maart 2016.
(Aanslag Brussel).
Een rustig dagje. Allereerst het centrum van Silver City bekijken. Vroeger een grote en rijke plaats door d vele goud-, zilver- en kopermijnen. Nu nog twee actieve koper dagbouwmijnen. Je kunt ze niet missen door hun omvang.
Uiterst vriendelijk en behulpzaam personeel bij het Visiter Center. Erlangs een replica van de blokhut van Billy the Kid. Het bruggetje oversteken en we staan zo in de bekendste straat. Een antique shop binnenlopen is altijd interessant. De eigenaar is een oud Vietnam veteraan.
Het bruggetje weer oversteken wat vroeger de weg was maar door meerdere floods nu een paradijsje voor vogels is geworden. Er zijn diverse bankjes langs het water gesitueerd.
Op naar City of Rocks State Park History. Vanaf de Hwy 180 zie je in de verte een "hoop grote rotsen" liggen. Daar aangekomen trekken we die mening gelijk in. Het loont zich degelijk de moeite om er door heen te lopen en er van te genieten. Weer en wind hebben de 33 miljoen jaren geleden gevormde tufsteen in aparte formaties gevormd. Het is heel goed begaanbaar. Ook zijn er twee RV parken, een tussen de rotsformaties en eentje met iets meer luxe.
Terug naar Rose Valley RV Ranch.
Het waait flink, alle RV plaatsen op de camping hebben, niet voor niks, een grote houten schutting waar je rustig kunt zitten.

Woensdag 23 maart 2016.
2207,7 mijl op de teller.
Eerst winkelen en tanken. Dan de Hwy 180 op door Gila National Forest en Apache Sitgreaves National Forest. Bij Aldo Leopold Vista prachtig uitzicht. Leopold streefde ernaar om een beschermd gebied te realiseren zo groot dat je een week erdoor heen kon trekken zonder iemand te ontmoeten. Maar om er te komen uit Zuidelijke richting moet je een dubbele doorgetrokken gele lijn op de weg oversteken, of een hele boel omrijden.....
The Catwalk waar we langs rijden is closed ( construction?). Mongolen Ghosttown is te bereiken via een mooie smalle bochtige weg. Het laatste gedeelte is gravel en daar mogen we dus volgens het Roadbear contract niet op rijden met de RV. We pauzeren bij een parkeerplaats en raken aan de praat met een Amerikaans echtpaar die zich afvragen hoe Nederlanders hier verzeild raken. Voorouders uit Duitsland, ze vinden het leuk om die taal te kunnen gebruiken.
En dan komen we in Arizona en in Eagar gaan we naar Bear Paw RV Park. Van de eigenaar krijgen we een tip om te birdwatchen bij het Becker Lake en de erlangs gelegen road. Het lukt Steven om het symbool van Amerika, de witkopzeearend, op de gevoelige plaat vast te leggen! Ook fotograferen we mooie blauwe vogels (naam ?), prairiehondjes en reeën.

Donderdag 24 maart 2016.
(Johan Cruijff overleden).
We rijden richting St. John's over de Hwy 191. Overal geel grasland zover je kijken kunt. Tanken bij Sanders en op naar Hubbell Trading Post. Uitgeroepen tot historisch erfgoed. Mooi authentiek stenen gebouw en inrichting. Prachtige oude foto's en indrukwekkende verhalen, o.a. over de wreedheden van de blanken en de gedwongen long walk, 300 mijlen (onder bevel van William Sherman en Kit Carson) van de Diné, de Navajo.
Het huidige Navajo Reservaat is ongeveer zo groot als Nederland.
We rijden verder. Even later zien we de eerste rotonde en de eerste lifters.
Canyon de Chelly National Monument, prachtige uitzichten op een lieflijk groene vallei en rivier temidden van prachtige rotsformaties. Een Navajo van de vierde generatie na de Long Walk, zoals hij zichzelf noemt, vertelt over de heilige grond in de vallei. Gebieden die ze niet mogen betreden omdat ze anders hun voorouders storen. Doorvertelt van generatie op generatie. Toeristen die met een rondrit meegaan komen er niet in de buurt.
Op naar Monument Vallye op de grens van Arizona en Utah.
We staan op Goulding Campground, de enige die we voor de zekerheid gereserveerd hadden. Maar, er zijn nog plekken vrij in deze tijd van het jaar. De prijzen zijn hoog vergeleken met andere campgrounds.
Naast ons staat een Amerikaanse familie en we praten een tijdje Engels. Totdat blijkt dat de man een Nederlander is die alleen maar een half jaartje wilde gaan backpacken in Arizona ....
We maken nog een wandeling over de prachtige rode rotsformatie die bij de camping ligt en genieten van de, uit de westernfilms en (vroegere !) rookreclames bekende vergezichten.

Vrijdag 25 maart 2016.
De Hwy 163 North op richting Moab. De rotsformaties in Monument Valley hebben allemaal een naam. We komen o.a. langs Eagles Mesa en Big Indian Chief, Bear and Rabbit. Regelmatig stoppen om foto's te maken en te filmen. En zeker achterom kijken voor prachtige views !!
De bekende rotsformatie Mexican Hat kun je niet missen.
Een prachtige weg langs Valley of the Gods.
Verder over Hwy 191. Bergtoppen zijn met sneeuw bedekt. We passeren een farm met alpaca’s.
Opvallend mooi is Church Rock tegenover een weg naar Canyonlands National Park.
Ook een mooi uitzicht voor Moab, La Sal Mountain 12.000 feet.
Passport Amerika (helft van rate) werkt niet op de campground die we opzoeken. Omdat er het 50 ste Eastern Jeep Safari festival is, wat 9 dagen duurt, zijn de prijzen aangepast. Normaal 44, met pas 22, maar dit weekend 65 dollar voor een nacht. Jeeps in alle soorten en maten en aanverwante producten overal waar je kijken kunt.
Met de Park Pass gaan we Arches National Park in. Parkeerplaatsen bij de views zijn nu al redelijk vol. Double Arches en Balanced Rock zijn enkele bekende namen.
Als we het park verlaten hebben zien we aan de rechterkant hoge steile zandduinen. Een heleboel mensen leven zich er uit door ze te beklimmen.
Via de Hwy 191 naar de I 70 naar Green River. Naar OK RV Park & Canyonlands Stables. Het office heeft ook een pawnshop, spullen genoeg. Naast ons staat een ouder echtpaar. De 80 jarige buurman met een vlechtje in zijn witte baard komt aanlopen. Hij is toe aan een kleinere camper, zoiets als wat wij hebben. We geven hem internet gegevens van Roadbear Denver. Na een jaar verhuur worden de campers vaak in de verkoop gedaan.

Zaterdag 26 maart 2016.
2966,5 mijlen op de teller.
Op naar Capitol Reef National Park, maar eerst tanken, want op een bord staat dat er de volgende 106 mijlen geen service station is! Bij dit tankstation is er wel een verschil tussen cash en credit betalen. Cash $2,09 per gallon en credit $2,14 per gallon.
Mooi uitzicht en uitleg bij de San Rafael Swell Uranium Mining. Hot item in de Koude Oorlog. Zelfs Madame Curie heeft rond de eeuwwisseling dit gebied bezocht.
Om de Interstate in 1970 te realiseren in dit gebied hebben ze een doorgang in de rotsen moeten maken: 3,5 miljoen kubieke yards rotsformaties werd verwijderd.
De 190 miljoen jaar oude Navajo zandstenen formatie biedt een fascinerend beeld van canyons, cliffs, knobs and spires aldus een informatiebord. Prachtig om er door te rijden en je te vergapen. Een flinterdun sneeuwlaagje completeert het sprookjesachtige beeld. Er dwarrelen wat dunne sneeuwvlokjes naar beneden. Goblin Valley State Park met zijn aparte koboldformaties staat aangegeven.
We rijden Fisherman's Lake National Forest binnen. Ook een prachtig landschap in lichte winterse sferen.
En dan zijn we in Salina en bezoeken een Denny's. Gemakkelijk dat deze ook een geldautomaat heeft voor degenen die contant geld nodig hebben.
Via de Hwy 89 South komen we langs mooie kleine plaatsjes. Een grote sproei installaties is al actief, ijspegels hangen aan de wielen. Via Panguitch en Hwy 12 komen we, via de mooie Red Canyon weg, bij Bryce Canyon National Park uit. Alle prachtige views worden bewonderd en vereeuwigd, alleen de fairy trail is afgesloten. Prairiehondjes laten zich ook weer zien.
Tanken en op naar Bauers Canyon Ranch RV Park. Eigenlijk is de office/ winkel al dicht maar de eigenaresse opent de store zodat ik een pakje waspoeder $ 0,75 kan kopen voor de laundry.
Een wandelingetje langs de hoofdstraat brengt ons bij de lokale autohandelaar. We krijgen een visitekaartje en mogen alle nieuwe, oude en zeer oude auto's fotograferen en filmen op het grote terrein.

Zondag 27 maart 2016.
Pasen. Het was de bedoeling om naar de Grand Canyon te rijden maar aangezien het Eastern is, dus druk, besluiten we nog een nachtje te blijven. De eigenaar adviseert om een wandeling op zijn private property te maken, over de brug en langs een creek. We zien o.a. wilde kalkoenen en mooie vogels. De wand van een bocht in de creek is verstevigd met autokarkassen, een apart gezicht.
Verder rustig in het zonnetje relaxen en doen wat we willen doen, een heerlijke zondag:)

Groetjes Jan, Steven en Wies.

• 28 Maart 2016 - 14:35

Ellen:

aaaaaaaaaaaaaaah ik wil ook!! haha

• 28 Maart 2016 - 17:38

Marlon:

Haha Ellen ik ooooooooookk!
    Leuke verhaaltjes weer mam :)
    en weet je ondertussen al de naam van de blauwe veugelkes?
    Geniet ervan en maak nog maar veel mooie kiekjes.

xx Marlon

• 28 Maart 2016 - 18:31

Gusta En Jan:

Hallo, Wies, Jan en Steven,

Wat weer een fantastische belevenis! We zijn nog steeds een beetje jaloers op jullie.
    Wies, wat kun je toch prachtige reisverslagen maken !!!

Nog heel veel plezier en geniet van jullie reis door West-Amerika

Gr. Gusta en Jan

• 29 Maart 2016 - 21:27

Joke Verlaak:

Elke keer weer leuk om te lezen, jouw verslagen. Alsof ik er een beetje bij ben:-)
    Relax and enjoy!!

• 30 Maart 2016 - 04:18

Jan:

Het is net of ik er zelf bij ben.

• 30 Maart 2016 - 20:43

Dennis:

Leuke verhalen! Veel plezier nog! Gr. Dennis

• 02 April 2016 - 22:08

Claudia:

Leuke verhalen! En mooie foto's!! :) Geniet nog van de komende weken!
    Groetjes, Claudia